Udostępnij

W pierwszej części tekstu pisaliśmy o filozofii ajurwedy, pochodzeniu oraz modelu ciała i duszy w tej indyjskiej terapii. Tym razem czas na przyblizenie pojęcia dosha oraz zasad stosowanych w ajurwedzie.

Część 1 – zobacz tutaj

W pierwszej części tekstu pisaliśmy o filozofii ajurwedy, pochodzeniu oraz modelu ciała i duszy w tej indyjskiej terapii. Tym razem czas na przyblizenie pojęcia dosha oraz zasad stosowanych w ajurwedzie.

Część 1 – zobacz tutaj

TRZY DOSHAS

VATA

Powstaje  z  elementów  powietrza  i  przestrzeni (eteru).
Symbolizuje  ruch  i  przepływ.
Jej  cechami  są:  lekkość,  zimno,  suchość,  szorstkość,  rozproszenie,  subtelność,  ruchliwość,  nierówność,  wstrzymywanie.
Ludzie   o  konstrukcji  Vata  charakteryzują  się:
w  równowadze:
•    drobną budową ciała, niewielką wagą,
•    nieregularnym  trawieniem  i  uczuciem  głodu – jedzą  niewiele,  lubią  słodkie  i  słone  potrawy,
•    skłonnością  do  suchej  skóry,
•    delikatnością,  wrażliwością  na  zimną  i  wietrzną  pogodę,
•    bystrością,  elastycznością  umysłu,  szybkim  pojmowaniem  i  zapamiętywaniem,
•    krótkotrwałą pamięcią,  szybkością  reakcji,  ruchliwością  i  aktywnością,
•    zdolnością  do  fascynacji,  skłonnością  do nieprzewidywalnych  zachowań,
w  nierównowadze:
•    skłonnością  do:  zaparć,  zaburzeń  trawiennych,  bóli  głowy,  trosk  i  zamartwiania  się,  płytkiego  i  przerywanego  snu,  niskiej  wydolności,  braku  koncentracji,  uczucia  niepokoju,  gadulstwa.

PITTA

Formują  ją  dwa  żywioły:  ogień  i  w  mniejszym  stopniu  woda.
Zasada: spalanie, przemiana materii.
Do  jej  cech  należą:  lekkość,  gorąco,  oleistość,  ostrość,  płynność,  kwaśność,  cierpkość.
Ludzie  o  konstytucji  Pitta  charakteryzują  się:
w  równowadze:
•    średnią  budową  ciała,
•    silnym  uczuciem  głodu  i  dobrą  przemianą  materii –  nie  lubią  opuszczać  posiłków,  lubią  dania  słodkie,  gorzkie  i  pikantne,  często  mają  nadmierne  pragnienie,
•    ruchy  jelit  są  regularne,  a  stolce  miękkie,  luźne
mówią wyraźnie  i  najczęściej  szybko,  ich  reakcja  jest  niezbyt  szybka,
•    średnią  szybkością  pojmowania  i  średnią  pamięcią
•    skłonnością  do  piegów  i  znamion.
w  nierównowadze:
•    skłonnością  do:  gniewu,  podnieceń,  fanatyzmu,  złości,  zazdrości,  przeceniania  swych  sił, napadów  gorąca,  zapaleń  skóry,  wrzodów  żołądka,
•    wrażliwością  na  wysoką  temperaturę,  upały.

KAPHA

Powstaje  z  elementu  wody  z  niewielką  ilością  żywiołu  ziemi.
Zasada: stabilność.
Jej  cechy  to:  ciężkość,  zimno,  oleistość,  powolność,  gęstość,  miękkość,  statyczność,  słodkość.
Ludzie  o  konstrukcji  Kapha  charakteryzują  się:
w  równowadze:
•    stabilną  i  ciężką  budową  ciała,  lubią  smaki  gorzkie,  cierpkie  i  ostre,
•    powolnymi,  ale  skutecznymi  ruchami  robaczkowych  jelit,
•    grubą,  bladą,  chłodną,  i  tłustą  skórą,
•    mocnymi,  gęstymi,  przetłuszczającymi  się  włosami,
•    spokojną,  odporną,  silną  i  wytrwałą  osobowością,  trudną  do  wyprowadzenia  z  równowagi,
•    chłodem  i  troskliwością,
•    wolnym  pojmowaniem,  dobrą  i  długotrwałą  pamięcią,
•    powolną  mową,  spokojnym,  metodycznym  postępowaniem.
w  nierównowadze:
•    wolną  przemianą  materii,  tendencją  do  nadwagi,
•    skłonnością  do  łakomstwa,  zazdrości,  zachłanności,  wpadaniem  w  stan  letargu.

ZASADY  TERAPII  W  AJURWEDZIE

Najważniejszym  zadaniem  każdej  terapii  w  Ajurwedzie  jest  doprowadzenie  do  uzyskania  pełnej  harmonii  pomiędzy  wszystkimi  dosza.  Jest  to  możliwe  po  oczyszczeniu  i   odprowadzeniu  z  organizmu  toksycznych  produktów  przemiany  materii.
Do  klasycznych,  a  zarazem  najskuteczniejszych  metod  należy  tzw. pantcha karma,  dzięki  której  ustrój  oczyszcza  się,  reguluje  i  przestraja.  Termin  pantcha karma  oznacza  „pięć  zabiegów”  stosowanych  w  Ajurwedzie  w  celu  oczyszczania  organizmu,  pod  okiem  doświadczonego  lekarza  ayurwedycznego.  Terapia  ta  trwa  z  reguły  od  jednego  do  trzech  tygodni  i  ma  zastosowanie  w  leczeniu  chorób  reumatycznych,  układu  krążenia,  stanach  lękowych,  bezsenności,  permanentnym  stresie  i  przepracowaniu.
    

We  wstępnej  fazie  terapii  pantcha karma  kładzie  się  nacisk  na  aktywizację  dosza  i  poruszenie  wszelkich  złogów  i  zbędnych  produktów  przemiany  materii  znajdujących  się  w  organizmie.
W  tym  celu  stosuje  się  produkty  oleiste,  a  w  szczególności  ghee  (sklarowane masło),  które  w  Ayurwedzie  ma  znaczącą  rolę  jako  składnik  o  właściwościach  wiążących  rozpuszczalne  w  tłuszczach  toksyny.
Równolegle  stosuje  się  zabiegi  zewnętrzne – specjalne  masaże  synchroniczne  o  różnym  stopniu  intensywności:  Abyanga,  Vishes i  Udvartana.  Są  one  wykonywane  przez  dwóch  terapeutów  z  zastosowaniem  olejków  aromaterapeutycznych.
Abyanga  jest  delikatnym,  łagodnym  i  odprężającym  masażem.
Vishes  wykonywany  jest  znacznie  mocniej  i  głębiej,  przez  co  działa  stymulująco  na  tkanki  i  przemianę  materii.
Udvartana  to  masaż  najgłębszy,  wykonywany  przy  pomocy  specjalnej  mieszanki  zlożonej  z  olejków  aromaterapeutycznych  i  zbóż,  stosowany  w  celu  głębokiej  stymulacji  i  usunięcia  złogów,
również  w  terapii  antycellulitowej  i  wspomagającej  odchudzanie.
W  porażeniu  mięśni  i  nerwów  w  Ayurwedzie  stosuje  się  inny,
bardzo  często  czasochłonny  rodzaj  masażu  zwany  Pinda Sweda.
wykonuje  go  synchronicznie  czterech  masażystów,  przy  użyciu  ciepłego  odwaru  z  ryżu  i  zbóż.
  

Po  masażu  synchronicznym  najczęściej  stosuje  się  zabieg  Swedana,  polegający  na  oddziaływaniu  pary  wodnej  na  całe  ciało,  z  wyjątkiem  głowy.
Tę  ostatnią  poddaje  się  zabiegowi  Shirodhara,  który  polega  na  polewaniu  czoła  precyzyjnie  dobraną  mieszanką  olejków ziołowych.  Czynność  ta  działa  uspokajająco  i  odprężająco.
Kolejne  fazy  procesu  oczyszczania  polegają  na stosowaniu  lewatyw,  często  zawierających  oleisty  składnik,  równoważący  suche  właściwości Vata.  W  cięższych  zaburzeniach  Kapha,  Ayurweda  zaleca  specjalną  terapię,  polegającą  na  prowokowaniu wymiotów,  czego  jednak  w  praktyce  nie  stosuje  się  często –  zastępując  ją  bardziej  przyjemnymi  metodami.
W  przypadku  zaburzeń  umiejscowionych  w  ramionach,  karku,  zatokach  i  głowie  aplikuje  się  do  nosa   specjalnie  dobrane  oleje,  sproszkowane  zioła  lub  roztwory  ziołowe.  Bardzo  ważny  jest  odpowiedni  dobór  zabiegów  i  substancji  do  nich  użytych,  pod  kątem  indywidualnych  cech  pacjenta  i  jego  schorzeń.
W  celu  oczyszczenia  i  uodpornienia  jamy  ustnej  stosuje  się  płukanie  gardła  olejem  sezamowym,  który  absorbuje  zanieczyszczenia  i  drobnoustroje  oraz  wzmacnia  system  odpornościowy.  Olej  powinno  się  przeciskać  pomiędzy  zębami  przez  parę  minut,  a  w  razie  konieczności  powtórzenia  czynności  trzeba  bezwzględnie  zastosować  porcję  świeżego  oleju.
Uzupełnieniem  wyżej  wymienionych  terapii  ayurwedycznych  są  zabiegi  wykonywane  w  domu,  spośród  których  największe  znaczenie  przypisuje  się  automasażowi  z  zastosowaniem  ciepłych  olejków  roślinnych  (sezamowego,  migdałowego,  kokosowego).  Masaże  takie  powinny  obejmować  kolejno  wszystkie  części  ciała,  począwszy  od  głowy,  poprzez  uszy,  całą  twarz,  kark,  szyję,  ramiona,  łokcie  i  stawy,  tułów,  brzuch,  plecy  i  pośladki,  nogi  aż  po  stopy  i  palce.  Masaż  powinien  być  wykonywany  przez  ok. 10  minut.
Po  jego  zakończeniu  zalecany  jest  krótki  kilkunastominutowy odpoczynek,  a  następnie  ciepła  kąpiel  lub  prysznic.
Osoby  z  nadwagą  zamiast  olejku  powinny  używać  specjalnej rękawicy  z  szorstkiego  jedwabiu  (tzw. masaże garshan) .
Regularne  masaże  pobudzają  układ  krążenia,  działają  odprężająco  i  kojąco  na układ  nerwowy,  wspomagają  przemianę  materii  oraz  wzmacniają 

Korzystając  z  wiedzy  o  Ajurwedzie,  aromaterapii  i  medycynie  naturalnej – specjaliści  z  firmy  LAKSHMI  opracowali  holistyczny  system  pielęgnacji,  składający  się  z  odpowiednio  dobranych  zabiegów  i  programów  kosmetycznych,  których  uzupełnieniem  są  indywidualne  porady  i  konsultacje,  jak  również  dobór  odpowiednich  produktów  do  stosowania  przez  klienta  w  domu.
Na  wstępie  każdy  nowy  klient  LAKSHMI  poddawany  jest  analizie,  na  podstawie  specjalnej  ankiety.  Składa  się  ona  z  kilkudziesięciu  pytań  dotyczących  wyglądu  skóry,  włosów,  błon  śluzowych,  sposobu  odżywiania,  przyzwyczajeń,  a  nawet  cech  charakteru.  Na  podstawie  wyników  ankiety,  określona  zostaje  tzw. „konstytucja”  psychofizyczna  klienta,  pozwalająca  na  właściwy dobór  odpowiednich  zabiegów  i  produktów.  W  zależności  od  problemu  terapeuta  może  zaproponować  następujące,  specjalistyczne  zabiegi ajurwedyczne:

  • Abyanga:  masaż  całego  ciała,  dostosowany  do  danego  typu  konstytucyjnego  Vata,  Pitta  oraz  Kapha.
  • Masaż  aromaterapeutyczny:  działa  pozytywnie  na  system  nerwowy,  wzmacnia  system  immunologiczny
  •  
  • Shirodara:  polewanie  czoła  cienką  strużką  ciepłego  oleju,  połączone  ze  specjalnym  zabiegiem  Marma
  •  
  • Swedana:  kąpiel  parowa  z  aromaterapią
  •  
  • Pizzicilli:  królewska  kąpiel  w  olejkach  o  działaniu  oczyszczającym
  •  
  • Zabieg  Marma:  stymulacja  punktów  energetycznych
  •  
  • Udara:  zabieg  na  wzmocnienie  brzucha  i  ujędrnianie  tkanki  łącznej
  •  
  • Garshan:  zabieg  drenujący  o  działaniu  antycellulitowym
  •  
  • Garshan  Slim:  zabieg  wyszczuplający
  •  
  • Garshan Tonic: specjalny zabieg na zaawansowany cellulit
  •  
  • Art.-reum:  zabieg  relaksujący  na  plecy,  barki  i  kręgosłup
  •  
  • Kumari:  zabieg  ujędrniający  na  ciało  i  biust  narażone  na  rozstępy
  •  
  • Pada:  zabieg  pielęgnacyjny  na  stopy
  •  
  • Royal :  zabieg  pielęgnacyjno – relaksacyjny  twarzy,  szyi  i  dekoltu  z  masażem  stóp  i  dłoni
  •  
  • Netra:  zabieg  na  okolice  oczu
  •  
  • Iris:  zabieg  na  twarz  dla  skóry  hiperwrażliwej  i  naczyniowej
  •  
  • Rejuvenation:  odnowa  twarzy  z  masażem  kamieniami  szlachetnymi  na  czakry

Poza  mydłami,  kremami,  mleczkami,  tonikami  i  szamponami – odpowiednio  dobranymi  do  typu  Vata,  Pitta  lub  Kapha,  klient  znajdzie  również  specjalne  wyciągi  i  ekstrakty  z  echinacei  i  pestek  grejpfruta,  pomocne  w  terapii  oczyszczania  organizmu  z  toksyn,  a  nawet  specjalny  przyrząd  do  oczyszczania  języka.
W  ofercie  firmy  dostępne  są  również  kosmetyki  kolorowe do makijażu,  sporządzone  na  bazie  olejków  roślinnych  oraz  seria  produktów  do  opalania  zawierająca  filtry  słoneczne  pochodzące z  roślin.  

Źródło:

materiały prasowe firmy Lakshmi
 


Udostępnij

Komentarze

komentarze