Udostępnij

Ajurweda ten tradycyjny system leczenia liczący sobie około 5 tysięcy lat, oparty jest na teorii zachowania doskonałej równowagi między ciałem, duszą i umysłem. Inaczej mówiąc miedzy stanem fizycznym, stanem duchowym i stanem psychicznym człowieka.

Ajurweda ten tradycyjny system leczenia liczący sobie około 5 tysięcy lat, oparty jest na teorii zachowania doskonałej równowagi między ciałem, duszą i umysłem. Inaczej mówiąc miedzy stanem fizycznym, stanem duchowym i stanem psychicznym człowieka.

Ajurweda ten tradycyjny system leczenia liczący sobie około 5 tysięcy lat, oparty jest na teorii zachowania doskonałej równowagi między ciałem, duszą i umysłem. Inaczej mówiąc miedzy stanem fizycznym, stanem duchowym i stanem psychicznym człowieka.

Ajurweda ten tradycyjny system leczenia liczący sobie około 5 tysięcy lat, oparty jest na teorii zachowania doskonałej równowagi między ciałem, duszą i umysłem. Inaczej mówiąc miedzy stanem fizycznym, stanem duchowym i stanem psychicznym człowieka.

Słowo Ajurweda wywodzi się od słów sanskryckich : „Ajus” (życie) i „Veda” (wiedza, nauka).  W dosłownym tłumaczeniu Ajurweda oznacza – wiedzę o życiu.

Ajurweda uczy, jak się odżywiać, jak regularnie ćwiczyć, w jaki sposób wykonywać codzienne czynności, jaki styl życia prowadzić i wiele więcej, ponieważ Ajurweda pozwala zrozumieć nam siebie i nasze potrzeby. W ajurwedzie stosuje się  wiele terapii aby leczyć i zapobiegać chorobom . Podstawowym celem terapii/cikitsa jest doprowadzenie do równowagi doshas, dhatus i gunas.

  • Dosha – w ajurwedzie istnieją trzy typy konstytucyjne ciała, oparte na trzech dohsa, różnych kombinacjach pięciu elementów są to vata, pitta, i kapha.
  • Dhatus – Ciało zbudowane jest z  dhatus.  Są one  podstawowymi tkankami które, podtrzymują odżywiają ciało, składają się z komórek zarówno w formie płynnej jak i stałej. Znaczenie słowa dhatu w Sanskrycie „dharanata dhatu”  – „Ta co podtrzymuje i odżywia”. Podtrzymywanie wszystkich organów i systemów jest podstawowa funkcją tkanek.
  • Guna– jest definiowana jako, cecha albo właściwość.

Terapie również pomagają w eliminacji toksyn z organizmu oraz zwiększają ilość i jakość ojas. Dodatkowo, zabiegi te poprawiają kondycję fizyczną, łagodzą zmysły i poprawiają samopoczucie.

Pomimo iż  głównym celem ajurwedy, jest zachowanie zdrowia i leczenie chorób, terapie nie są przeznaczone wyłącznie dla osób chorych lub cierpiących z powodu nie równowagi/vikrti. Większość systemów medycznych leczy tylko fizyczne choroby i zaburzenia. Pod tym względem ajurweda jest unikalnym systemem oferującym zabiegi również dla ludzi zdrowych. Terapie te  oczyszczają i odmładzają organizm dodając jednocześnie sił życiowych.

Cel terapii

Głównym zadaniem terapii/cikitsa jest zrównoważenie doshas,  jednak często lekarz ajurwedyjski wprowadza terapie dodatkowe, których celem jest poprawa kondycji fizycznej i umysłowej. Terapie te również poprawiają funkcjonowanie systemu trawiennego i wydalniczego. Kiedy leczy się chorobę, celem terapii/cikitsa jest nie tylko eliminacja objawów ale usunięcie przyczyny choroby.

Cele terapii:

  • leczenie i usunięcie przyczyny powstania nie równowagi
  • poprawa działania układu trawiennego, silniejszy ogień trawienny/jatharagni
  • podtrzymanie dobrego funkcjonowania układu wydalniczego/malas

Rodzaje terapii

Definicja „terapii” jako metody równoważenia doshy składa się z wielu działań. Dieta i rutyna dnia codziennego jest jednym z nich. Terapie zawierają również metody umożliwiające przybranie na wadze i wzmocnienie słabego pacjenta lub odchudzenie cierpiącego na nadwagę. Ćwiczenia, medytacja, oczyszczenie wewnętrzne, stosowanie kamieni szlachetnych, past ziołowych i kompresów, wypacanie, masaże oraz leki ziołowe stosowane są w Ajurwedzie.

W szerszym aspekcie terapie można podzielić na  terapie dla ludzi zdrowych i terapie dla chorych. Terapie dla zdrowych zwiększają ojas  i  przedłużają życie. Są to głównie terapie odżywiające i odmładzające (rasayana) i afrodyzjaki (vajikarana). Oczyszczanie wewnętrzne również można zastosować aby utrzymać dobre zdrowie ale częściej zaleca się je jako leczenie w określonych przypadkach.

Odpady i toksyny powstają jako produkt uboczny metabolizmu i trawienia. Gromadzenie się tych odpadów powoduje zaburzenie doshas. Wzrost doshy  następuje w sposób automatyczny w określonych porach roku. Aby zachować dobre zdrowie i leczyć choroby, nadmiar doshy i toksyn powinien być równoważony wewnątrz organizmu (samana) lub usuwany z ciała (sodhana), poprzez użycie leków ziołowych lub terapii oczyszczających. Terapia Samana  polega na użyciu różnego rodzaju leków ziołowych lub diety aby zmniejszyć podwyższoną Doshe.

Zewnętrznie, stosuje się oleje zawierające zioła, masaże, pasty ziołowe lub gorące/zimne kompresy. Sodhana eliminuje nadmiar doshas z ciała. W tym rozdziale omówimy trzy podstawowe terapie, oczyszczanie wewnętrzne (sodhana), odmładzanie (rasayana) i zabiegi dodatkowe (madatya).

Ważne jest aby miejsce w  którym odbywają się zabiegi było spokojne, miłe i relaksacyjne wolne zanieczyszczeń i hałasu. Powinno być odpowiednie wyposażone  i dobrze zaopatrzone w leki ziołowe, zioła i preparaty konieczne w nagłych przypadkach. Lekarze ajurwedyscy zazwyczaj nie zajmują się nagłymi przypadkami. Muszą jednak posiadać dogłębną wiedzę dotyczącą pacjenta,  typu konstytucyjnego, wytrzymałości i diety oraz przebytych chorób i dolegliwości.

Masaż również poprawia zdrowie i siły życiowe. Zmiękcza i nawilża skórę, zapobiegając wysuszeniu i powstawaniu zmarszczek oraz chorób skórnych. Zmniejsza opuchliznę, reguluje system trawienny i zapobiega powstawaniu chorób powodowanych brakiem równowagi vata. Zwłaszcza związanych z wiekiem dojrzałym jak ból i opuchlizna stawów, wiotkość mięśni  oraz skazy moczanowej. Masaż jest również wskazany przy takich dolegliwościach jak bezsenność, depresja, nerwowość, stres i zaburzeniach systemu nerwowego.

Jednym z najbardziej popularnych  masaży ajurwedyjskich jest masaż głowy, stosowany w Indiach od tysięcy lat. W dzisiejszych czasach nie wiele jest osób potrafiących  obronić się przed stresem. Powoduje on napięcia w okolicach barków szyi i głowy.

Ajurwedyjski masaż głowy (zdjęcie powyżej) gwarantuje pozbycie się tego uczucia. Likwiduje bloki i nagromadzone  w ciele napięcia. Działa jak wszystkie masaże ajurwedyjskie na poziomie emocjonalnym, uspokaja, relaksuje i łagodzi stres. 

Masaże całego ciała,  jak masaż  Abhayanga, relaksuje, pozwala zachować piękno, przywraca jędrność ciału, przywraca równowagę energetyczną, usuwa toksyny z organizmu, aktywizuje system odpornościowy, zwiększa  wydolność fizyczną. Masaż Udvartana wspomaga odchudzanie, a Shirodhara relaksuje, pomaga przy leczeniu bezsenności i migrenowych buli głowy.

Skuteczność zabiegów i masaży ajurwedyjskich osiąga się nie tylko poprzez techniki masażowe i stosowanie naturalnych kosmetyków,  ale poprzez pełne bezwarunkowej miłości podejście do pacjenta. 

Autor:

Dr Partap Chauhan Jiva Ayurveda (www.jiva.org)

tłumaczenie:

Elżbieta Żuk-Widmańska wyłączny przedstawiciel Jiva Ayurveda (www.ajurweda.pl)

autor: Marcin.Banasinski
link: www.ajurweda.pl


Udostępnij

Komentarze

komentarze