Udostępnij

Sport w sam raz … rehabilitacyjny…

Sport w sam raz … rehabilitacyjny…

20Nordic Walking –ogólnie
Powoli dociera do Polski niezwykle popularna w krajach skandynawskich, nowa forma aktywności ruchowej – Nordic Walking. Chodzenie ze specjalnie zaprojektowanymi, kompozytowymi kijkami z włókien węglowych wymyślili Finowie jako letnią metodę treningu narciarzy biegowych. Nordic Walking zapoczątkowane w 1997 roku rozwinęło się w cały system ćwiczeń kształtowania i doskonalenia sprawności fizycznej i zdrowia, jest połączeniem innowacyjnej technologii i nowoczesnych metod treningowych, opracowanych przez naukowców medycyny sportowej i specjalistów z dziedziny fitness. Najważniejszą zaletą Nordic Walking jest to, że treningi odbywają się na świeżym powietrzu, a efekt zdrowotny i treningowy uzyskiwany jest nawet przy niewielkim wysiłku. Używanie kijków do podpierania się w czasie marszu i dynamicznego odbicia podczas biegu i szybkiego marszu angażuje oraz wzmacnia mięśnie ramion i tułowia. W przeciwieństwie do zwykłego biegu w którym po fazie odbicia i lotu cały ciężar ciała ląduje na jednej nodze, a cały układ ruchu jest poddawany działaniu dużych, asymetrycznych sił, kijki zapewniają rozłożenie ciężaru ciała na cztery punkty podparcia, co znacznie odciąża stawy skokowe, kolanowe i kręgosłup. Tę innowacyjną formę aktywności ruchowej można uprawiać w każdym wieku, niezależnie od stanu zdrowia i sprawności fizycznej jest ona również poiecana osobom pragnącym zredukować wagę ciała i poprawić sylwetkę. Intensywność treningu dostosowywana jest do indywidualnych celów i potrzeb: uczestniczący w zajęciach mogą wybrać, oferowany przez instruktorów najbardziej odpowiedni dla nich poziom aktywności: zdrowotny, rekreacyjny lub sportowy. Każdy z wymienionych poziomów skupia się na różnych aspektach kształtowania sprawności fizycznej: wytrzymałości, siły, koordynacji ruchowej i wydolności, a także wykorzystuje odpowiednie metody ich doskonalenia.
Dynamiczne maszerowanie i bieg z kijkami jednocześnie kształtuje wytrzymałość oraz siłę i coraz częściej jest stosowany przez sportowców jako trening uzupełniający i jako atrakcyjną formę przez tych wszystkich, którzy nie maja pomysłu jak zadbać o swoją sprawność i zdrowie. Marsz z kijkami znakomicie sprawdza się również w turystyce, ponieważ jest najbezpieczniejszym sposobem poruszania się, szczególnie w trudnym terenie na śliskich i twardych nawierzchniach. Ze względu na wszechstronność i liczne zalety Nordic Walking został adaptowany jako forma treningff zdrowotnego i rekreacyjnego i jest najszybciej rozwijającą się formą aktywności ruchowej zwłaszcza w Finlandii, Szwecji, Norwegii i Niemczech. Pierwszą organizacją, która rozpoczęła szerokie propagowanie tej formy aktywności ruchowej była założona w 2000 roku w Finlandii International Nordic Walking Association (INWA). Głównym jej celem jest poprawienie zdrowego styłu życia za pomocą efektywne] i bezpiecznej formy aktywności ruchowej. INWA działa w oparciu o wykwalifikowanych kadrę trenerska, i instruktorską, dlatego też członkowie i działacze przykładają dużą wagę na rozwój programów szkoleniowych oraz systemu przyznawania i weryfikacji licencji dla międzynarodowych instruktorów. INWA w oparciu o wymianę doświadczeń i badania naukowe systematycznie publikuje podręczniki trenerskie i materiały szkoleniowe. Instruktorzy i trenerzy potrafią nauczyć poprawnej techniki, zaprogramować cykl treningowy dla różnych poziomów zaawansowania, ale przede wszystkim stworzyć grupy entuzjastów, traktujących Nordic Walking jako aktywność uprawianą w zespole staje się formą treningu zdrowotnego i świetną zabawą. Obecnie w szeregach INWA znajduje się 40 państw członkowskich oraz zrzeszonych ponad 15 tyś instruktorów i liderów, 100 trenerów narodowych, 8 międzynarodowych i wiele tysięcy członków aktywnie uprawiających Nordic Walking.

Zalety uprawiania Nordic Walking
Uprawianie Nordic Walking poprawia wydolność organizmu: usprawnia pracę układu oddechowego i sercowo-naczyniowego • Podczas uprawiania Nordic Walking wydatek energetyczny jest 20-30% większy niż podczas zwykłego marszu • Uprawianie Nordic Walking wzmacnia mięśnie prawie całego ciała i zwiększa ruchomość kręgosłupa • Podczas uprawiania Nordic Walking tętno jest większe o 10-15 uderzeń na minutę niż podczas zwykłego marszu

Nordic Watking mogą uprawiać
Osoby pragnące wzmocnić mięśnie nóg, klatki piersiowej, ramion i pleców oraz poprawić wydolność • Osoby w podeszłym wieku • Osoby, które nie mogą nadmiernie obciążać stawów nóg i kręgosłupa • Osoby szukające bezpieczne] formy rehabilitacji ruchowej • Osoby pragnące kontrolować lub obniżyć masę ciała.

autor: Banasinski
link:


Udostępnij

Komentarze

komentarze