Udostępnij

W wielu ofertach zabiegowych gabinetów masażu czy ośrodków Spa można znaleźć pozycję masaż odchudzający. Jest to stwierdzenie wprowadzające klienta w błąd, dając mu złudne nadzieje, że małym kosztem uzyska wielkie efekty.

Popularne jest stwierdzenie, że masaż odchudzający odchudza lecz tylko masażystę. Jest to żartobliwe powiedzenie, ale jakże prawdziwe.

W wielu ofertach zabiegowych gabinetów masażu czy ośrodków Spa można znaleźć pozycję masaż odchudzający. Jest to stwierdzenie wprowadzające klienta w błąd, dając mu złudne nadzieje, że małym kosztem uzyska wielkie efekty.

Popularne jest stwierdzenie, że masaż odchudzający odchudza lecz tylko masażystę. Jest to żartobliwe powiedzenie, ale jakże prawdziwe.

Odchudzanie jest złożonym procesem, gdzie masaż może zajmować tylko pewną część i pełni rolę wspomagającą.  Nadawanie mu określenia odchudzający ma czysto marketingowy wydźwięk mający działać jak wabik na kobiety (bo to w większości kobiety z nich korzystają), które chcą w krótkim czasie osiągnąć szybkie i zadowalające efekty kształtowania sylwetki. Aspekt zarobkowy jest częścią naszej pracy, ale nie może on się stać celem samym w sobie. Pamiętajmy, że jesteśmy terapeutami, do których z zaufaniem przychodzi się po poradę i pomoc. Nie stawiajmy zatem aspektu finansowego na pierwszym miejscu i edukujmy naszych klientów co jest dla nich ważne i korzystne.

Zatem jeśli mowa o procesie odchudzania trzeba zaznaczyć, że jest to proces, który nie ma na celu uzyskania bardzo szybkich efektów. Nadrzędnym celem odchudzania jest wprowadzenie w życie danej osoby nawyków- głównie żywieniowych i  aktywności fizycznej. Nawyku nie osiąga się w przeciągu 2-3 tygodni i proces ten może czasem trwać wiele miesięcy. Tylko poprzez wprowadzenie w życie trwałych zmian możemy liczyć na równie trwały efekt i osiągnięcie zamierzonych celów.

Jak wspomniałem proces odchudzania jest procesem złożonym dlatego nie powinien uczestniczyć w nim tylko masażysta/fizjoterapeuta. Nad efektami pracy powinien pracować cały zespół specjalistów łącznie z dietetykiem, trenerem lub instruktorem fitness, fizjoterapeutą/masażystą, a czasem również z psychologiem.

Psycholog może być bardzo ważną częścią tegoż procesu ze względu na emocjonalny wydźwięk jedzenia. W przypadku wielu osób jedzenie nie spełnia tylko swojej pierwotnej funkcji i może być traktowane jako nagroda, rozrywka, antidotum na nieprzyjemne sytuacje, emocje czy jako sposób okazywania miłości. W wielu przypadkach zanim rozpocznie się właściwy proces odchudzania należy wraz z psychologiem określić jaka rolę pełni jedzenie w naszym życiu, a następnie poszukiwaniem innym form radzenia sobie z trudnościami aniżeli objadanie się.

Dietetyk – jeśli mowa o diecie to nie sposób wspomnieć o ogromie cudownych diet pojawiających się na łamach gazet czy w internecie. W zasadzie można powiedzieć, że większość z nich można bez zastanowienia wyrzucić do śmieci. Po pierwsze są  to diety 2-4 tygodniowe, które dają efekt „na chwile” często wyniszczając organizm. Głodzenie nie ma nic wspólnego z odchudzaniem, a faszerowanie się np. tylko białkiem obciąża w znaczny sposób nasze nerki oraz wątrobę co może mieć opłakane skutki w przyszłości. Dlatego właśnie wybierając dietę powinno się myśleć w przód o tym jakie efekty chcemy widzieć za kilka miesięcy, a nie za 2 lub 3 tygodnie. Osoby chudnąc bardzo szybko często wracają do swojej wagi  sprzed odchudzania i historia zatacza koło.

Każdy z nas zna pewnie powiedzenie, że najlepsza dieta to dieta ŻP. Parafrazując ten skrót aby nie ująć to w przyjemniejszy sposób można nazwać te dietę JP czyli jedz połowę. Nie bierzmy tego oczywiście dosłownie lecz ma to swój sens gdyż dieta zrównoważona mająca na celu dobór odpowiednich składników w diecie (patrz piramida żywieniowa) powinna być skomponowana tak aby pobór kalorii w ciągu doby był mniejszy niż jej wydatek.  Dietetyk jest właśnie po to aby dowiedzieć się jak wygląda nasz codzienny dzień pracy, określić wydatek energetyczny ( w porozumieniu z trenerem) i biorąc pod uwagę wszystkie czynniki zewnętrzne sporządzić indywidualną dietę.

Wszystko to ma na celu wprowadzenie zmian w naszym sposobie żywienia. „Nawyki żywieniowe powinny być kształtowane już od najmłodszych lat. Rodzice powinni wpajać dzieciom zasady racjonalnego odżywiania i być w tej kwestii dla wzorcem do naśladowania” mówi dietetyk Małgorzata Zdrojewska

 

Czasem konieczna jest również konsultacja lekarska jeśli osoba poddająca się procesowi odchudzania choruje przewlekle na konkretne choroby np. cukrzyca, nadciśnienie tętnicze, nadczynność lub niedoczynność tarczycy, alergie pokarmowe , choroby serca i wiele innych. Wywiad jest szalenie ważny w celu określenia nie tylko diety, ale przebiegu całego procesu dlatego konsultacja z konkretnymi specjalistami uczyni ten proces bezpiecznym i efektywnym.

Trener lub instruktor fitness – osoba, która ma zająć się częścią aktywności w naszym codziennym życiu ma na celu nie tylko wskazać najlepszą do tego drogę lecz również wyeliminować często popełniane błędy przy samodzielnym doborze metod treningowych. Za takie można uznać przekonania, że im intensywniejszy trening tym większe efekty, im więcej potu wyleje się na treningu tym lepiej czy im częściej będę ćwiczyć tym szybsze efekty pracy.  Efektem takiego treningu są kontuzje, szybka rezygnacja z braku widocznych efektów, zbyt szybki przyrost masy mięśniowej i zaskoczenie, że zamiast ubywać  – to centymetrów przybywa.  Trening, który ma na celu redukcje tkanki tłuszczowej to tzw. trening aerobowy inaczej tlenowy. Jest to taki wysiłek który jest stały, nie przekracza progu przemian tlenowych w naszym organizmie i prowadzony jest na stałym tętnie wysiłkowym nie przekraczającym również pewnego poziomu (każdy osobniczo ma inny próg przemian aerobowych określany indywidualnie).

Trening taki powinien być przynajmniej w początkowej fazie monitorowany za pomocą specjalnych pulsometrów określających natężenie wysiłku. Dlatego tracenie godzin na zajęciach aerobiku, gdzie natężenie często jest zmienne i przekracza momentami prób aerobowy nie do końca ma sens w aspekcie odchudzania. Idealnymi formami treningowymi są jogging, nordic walking, bieganie, jazda na rowerze, pływanie, trening na urządzeniach typu orbitrec czy ergometr. Wybór jest kwestia indywidualną i ważne jest aby sprawiał przyjemność, a nie katusze. Elementem łączącym powinien być jednak trening tlenowy, który jednorazowo powinien trwać przynajmniej 30 min. Jest to związane z metabolizmem tłuszczy, które zaczynają być spalane dopiero po ok. 25 min wysiłku stałego (tlenowego). Wystarczy spojrzeć na biegaczy długodystansowych, maratończyków, a od razu zrozumiemy sens takiego wysiłku. Dlatego przy wyborze rodzaju aktywności fizycznej ważne jest również aby określić nasze możliwości. Jeśli nie potrafimy biec przez 40 min to lepiej wybrać np. nordic walking, szybki marsz lub marszobieg. 

Wreszcie kwestia masażu i innych zabiegów kosmetycznych. Zawsze należy powtarzać, że pełnią one rolę wspomagająca w tym procesie. Pojawia się mnóstwo urządzeń  i „maszyn piekielnych”, które rzekomo mają redukować tkankę tłuszczową i odchudzać.  Są to tylko działania marketingowe i jako terapeuci powinniśmy wskazywać konkretną drogę.  Wszystkie te urządzenia przynoszą oczywiście konkretne efekty i jak najbardziej mogą być stosowane w procesie odchudzania, ale również pełniąc funkcję wspomagającą, a nie główna istotę tegoż procesu.

Masaż może być bardzo ważną częścią w procesie odchudzania i modelowania sylwetki. Drenaż limfatyczny który redukuje zastoje wodne, usprawnia krążenie limfy, działa detosykująco okazuje się niezastąpiony. Żadna maszyna i urządzenie nie jest w stanie zastąpić manualnie wykonanego drenażu limfatycznego. W walce z cellulitem szczególnie z jego „wodną” odmianą także drenaż nie ma sobie równych.

Masaż jest o tyle ważny w tymże procesie gdyż kolokwialnie mówiąc skóra musi nadążyć za tym procesem. Zatem wszelkie masaże mające na celu stymulacje i działanie pobudzające są  jak najbardziej wskazane. Pobudzają przemianę materii, dowóz tlenu, usuwanie zbędnych produktów przemiany materii, sprawiają, że skóra jest bardziej elastyczna, nadają lepszy koloryt.

Przy doborze technik w masażu wspomagającym proces odchudzania lub proces modelowania sylwetki powinniśmy kierować się jedną ważną zasadą aby masaż nie powodował cierpienia a także (co jest częstym zjawiskiem) aby nie powodował wylewów podskórnych czy krwiaków. Osobiście spotkałem się z terapeutką, która podczas masażu tak uparcie dążyła do celu, że zerwała mięsień prosty brzucha osobie poddawanej masażowy za pomocą specjalnego sprzętu do tego stosowanego.

W innym przypadku słyszałem, że masażysta robiący masaż banką chińską tłumaczył złuszczający się  naskórek podczas masażu (łącząc się z olejem do masażu daje ciemna masę przypominającą bród) jako tłuszcz i toksyny usuwane podczas masażu. Siła sugestii ma ogromna moc tylko do czego prowadzi?

Wszystkie dodatki do masażu manualnego są jak najbardziej wskazane jeśli posługujemy się nimi z głową. Podczas masażu dążymy do uzyskania pewnego celu lecz nie róbmy tego za wszelką cenę i bądźmy cierpliwi, a efekty przyjdą z czasem.  

Zatem podsumowując należy jeszcze raz podkreślić, że odchudzanie jest procesem złożonym wymagającym czasu. Cierpliwość i wytrwałość osoby poddawanej temu procesowi to jedne z najważniejszych cech jakimi powinien się charakteryzować. Dlatego tak ważne jest aby zespół specjalistów pomagał w osiągnięci celu i edukował taka osobę i prowadził właściwą ścieżką.

Podczas takiego procesu osoba jemu poddawana i specjalista powinni współpracować! Jest to gra zespołowa w jednej drużynie mającej wspólny cel i tylko wspólnymi siłami jest w stanie tego dokonać.  Widząc efekty takiego działania zarówno osoba odchudzana jak i specjalista w tym pomagający będą usatysfakcjonowani i zmotywowani do dalszego działania. Droga na skróty wiedzie donikąd i nie jest dobrym rozwiązaniem.

Współpraca, cierpliwość i motywacja każdej ze stron niech pozostaną celem nadrzędnym procesu odchudzania.

Pozdrawiam

Rafał Uryzaj

Podobne tematy:

Skórka pomarańczowa

Cellulit – co warto wiedzieć

Odchudzanie wspomagane metodami medycyny wschodnioazjatyckiej


Udostępnij

Komentarze

komentarze