Udostępnij

jakiś czas temu na łamach forum, wrzała dyskusja wokół tematu zakładania działalności gospodarczej a ściślej kiedy należy ją założyć. Do wyboru były dwie możliwości. Pierwsza – działalność zakładamy mając już bazę swoich klientów (początki w tzw. szarej strefie), druga możliwość to założenie działalności zaraz po ukończonym kursie, szkole i wtedy to budowanie swojej bazy klientów.

jakiś czas temu na łamach forum, wrzała dyskusja wokół tematu zakładania działalności gospodarczej a ściślej kiedy należy ją założyć. Do wyboru były dwie możliwości. Pierwsza – działalność zakładamy mając już bazę swoich klientów (początki w tzw. szarej strefie), druga możliwość to założenie działalności zaraz po ukończonym kursie, szkole i wtedy to budowanie swojej bazy klientów.

Budowanie swojej bazy odbiorców naszych usług nie jest rzeczą łatwą, czego przykładem mogą być liczne firmy na naszym rynku zajmujące się właśnie tą profesją. Nie każdego z stać na ich usługi. Tym bardziej, jeśli dopiero zaczynamy swoją działalność. Niniejszy artykuł jest próbą odpowiedzenia na liczne pytania, skierowane do naszej redakcji typu: co zrobić by mieć nowych klientów?

Spróbuję na nie odpowiedzieć.

 

Jak znaleźć klienta na masaż?

Sam fakt, że ukończyliśmy odpowiednią szkołę, uzupełniliśmy wiedzę na kursach, nauczyliśmy się masażu, chiropraktyki, wszelkich innych terapii nie przysporzy nam klienteli i to z prostego powodu – nikt z potencjalnych zainteresowanych nie wie o waszych umiejętnościach, waszej działalności i waszych chęciach do masowania. Trzeba ich o tym poinformować. A więc potrzebna jest reklama!

Reklama (z łac. reclamo, reclamare) to informacja połączona z komunikatem perswazyjnym. Zazwyczaj ma na celu skłonienie do nabycia lub korzystania z określonych towarów czy usług, popierania określonych spraw lub idei (np. promowanie marki) – WIKIPEDIA. 

Reklama w tym przypadku jest więc komunikatem o waszej działalności, który ma trafić tam gdzie chcecie by trafił, czyli do rak waszych klientów. Wiadomo, że perfekcyjnie wykonana, dobrze skomponowana reklama to nie wszystko, musi być także odpowiednio ukierunkowana, musi być zbudowana pod odpowiednią grupę docelową. Reklama powinna przyciągnąć zysk, który osiąga się w wyniku sprzedaży waszych usług, tak więc kluczowy jest tu wasz, określony klient, jako odbiorca usługi. Powinna być dobrze opracowana, co dodatkowo zwiększy szansę na zyskanie   większej rzeszy klientów. Jak ma ona wyglądać, pozostawiam wam, mnie interesuje aspekt  odpowiednio dobranej grupy docelowej.  

Grupa docelowa – Tradycyjnym sposobem definiowania grupy docelowej jest wybór osób spełniających określone kryteria społeczno-demograficzne. Mogą to być: wiek, płeć, wykształcenie, miejsce zamieszkania, liczba dzieci, dochód, stan posiadania, itd. – WIKIPEDIA.

Klient/pacjent to bardzo szerokie pojęcie i bardzo duża grupa docelowa. Od dzieci po osoby starsze, od mniej zamożnych do bogatych, itd. Do każdej z tych grup trafia inny przekaz reklamowy. Pomyślcie tylko ile musiała by kosztować taka reklama (pomijając nawet koszt jej wykonania) by trafiła do wszystkich?  Wasza reklama musiałaby zaistnieć we wszystkich środkach masowego przekazu a więc: TV, radio, gazeta, internet, reklama na aucie, bilbordy, ulotki i wiele innych. Strasznie droga inwestycja.   

Zatem kampania reklamowa nie może być tak szeroka, bo koszty was „zjedzą”, zanim zaczniecie zarabiać. Musicie ją zawęzić. Powinniście ustalić swoją grupę docelową, innymi słowy, wybrać z całej rzeszy klientów tych najbardziej dla was odpowiednich. Z całego dostępnego „tortu” wykroić jakąś część odpowiadającą np.: waszym oczekiwaniom,  umiejętnościom, waszej specjalizacji… wtedy taka reklama będzie o wiele tańsza bo będzie skierowana do konkretnej, wyselekcjonowanej a więc mniejszej grupy odbiorców a nie do wszystkich. Tylko jaka to ma być ta grupa docelowa. Jak ją określić?

 

Serwis-Masazysta.pl utrzymywany jest z przychodów pochodzących z reklam. Materiały w nim gromadzone mogą powstawać właśnie dzięki tym dochodom. Dziękujemy za wsparcie i uszanowanie ich obecności.

Dobór grupy docelowej

Sposobów na określenie docelowej grupy klientów jest wiele. Wystarczy o tym poczytać w odpowiedniej literaturze czy znaleźć informację na google. Ja wiem, że to nie jest łatwe zadanie. Wiem, że trudno jest jednoznacznie stwierdzić do jakiej grupy chcielibyście kierować swoją ofertę. Dziś mogę śmiało powiedzieć (z doświadczenia) że tę grupę należy sobie wybrać. To bardzo ważne, zarówno w kwestii reklamy jak i późniejszego zadowolenia z pracy. Przy dobrze dobranej grupie klientów, odpowiadającej waszym oczekiwaniom, reklama jest łatwiejsza w realizacji i przede wszystkim tańsza.

Spróbujcie kierować się poniższymi wytycznymi, mam nadzieję że pozwolą one wam nieco skonkretyzować wybór.

  • Po pierwsze musicie się zastanowić jakiego rodzaju masaże, terapie przewidujecie jako podstawę w waszej działalności. Czy będą to masaże relaksujące, lecznicze, kosmetyczne (rytuały) modelujące sylwetkę, czy będą to masaże typu work-site czy inne. Taki wybór zawęża grupę docelową.
  • Po drugie, warto też określić cenę za Wasze usługi… to także zawęża odbiorców, np.: na drogie terapie nie stać zwykłego zjadacza chleba. 
  • Po trzecie, określcie czy będą to masaże w gabinecie czy tzw. mobilne, np.: menadżerowie prosperujących firm nie mają czasu na jeżdżenie po gabinetach. W innej sytuacji są Panie dbające o kondycję, zdrowie i urodę, te z kolei chętnie przyjdą do gabinetu. Decydując się na masaż Work-site, odbiorców będziecie szukali raczej poza gabinetem, itd.

To podstawowe kryteria umożliwiające dobór grupy docelowej. Jak sami widzicie z tych 3 wytycznych jest wiele kombinacji waszego wyboru. 

 

Dla przykładu:

Wybraliśmy grupę docelową, którą są emeryci i renciści, a więc osoby starsze. Co możemy im zaproponować?

  • W większości przypadków będą to masaże lecznicze, ew. relaksacyjne.
  • Zabiegi są krótsze, lżejsze w wykonaniu a co za tym idzie tańsze. Dodatkowo ta grupa nie ma zbytnio dużych dochodów.
  • Osoby starsze rzadko przyjmują w swoich domach (boja się). Zdarzają się i tacy co zapraszają do siebie, ale  wtedy  masażysta jest najczęściej z polecenia. Przyjdą raczej do gabinetu.

Mamy więc masaże lecznicze, tania usługa i w gabinecie. 

Gdzie można "znaleźć" tych odbiorców, innymi słowy, jaka powinna być reklama by dotarła do tej grupy klientów. Rzadko bywa, żeby ta grupa korzystała z internetu a reklama w TV należy do drogich… więc nie tędy droga. Może warto spróbować tak:

  • W większych miastach istnieją takie kluby emerytów (kółka emerytów), przy osiedlowym domu kultury… można uderzyć tam osobiście z propozycją Waszych usług.
  • Osoby starsze, najczęściej żyjące z emerytury czy renty czytają darmowe lokalne gazety rozkładane po sklepach, urzędach  czy aptekach. Odpowiednio przygotowana reklama (może artykuł sponsorowany) w takiej gazecie może do nich trafić.
  • Można własnoręcznie rozdawać odpowiednio przygotowane ulotki na bazarkach, w przychodniach itd.

Warto również (dot. masażystów w myśl ustawy o niektórych zawodach medycznych)  spróbować wynająć gabinet, lub dogadać się z lekarzem w przychodni osiedlowej, osoby starsze często tam uczęszczają. 

Myślę, że każde z Was ma jeszcze inne pomysły by trafić do wymienionej wyżej grupy docelowej. Nic nie stoi na przeszkodzie by się tym podzielił pisząc na adres redakcji, bądź w komentarzach.

Pozdrawiam
Marcin Banasiński

P.S. Warto również skorzystać z kursu Marketingowych Porad dla Masażystów (link)

autor: Marcin.Banasinski
link:


Udostępnij

Komentarze

komentarze