Udostępnij

Do czego może przydać się Internet masażyście? Do zdobywania informacji? do nauki? – z pewnością, ale może również posłużyć jako skuteczne narzędzie marketingowe, bardzo efektywnie wypełniające istotny cel – pozyskiwanie klienta.

Do czego może przydać się Internet masażyście? Do zdobywania informacji? do nauki? – z pewnością, ale może również posłużyć jako skuteczne narzędzie marketingowe, bardzo efektywnie wypełniające istotny cel – pozyskiwanie klienta.

Już jakiś czas temu Internet przestał być medium dostępnym dla nielicznych – stał się medium masowym. Przestał również wypełniać jedynie rolę zdobywania informacji naukowych – jak to miało miejsce na początku, gdy był siecią uniwersytecką.

Obecny obraz Sieci to obraz masowego medium wykorzystywanego do zdobywania informacji, lecz nie tylko naukowych, ale również handlowych. Internauci poszukują wiadomości na temat produktów i usług dostępnych w całej Polsce, na świecie, ale również – co najważniejsze dla branży masażysty – lokalnie.

Nie poszukują więc jedynie najtańszego produktu, który można kupić wysyłkowo, ale również firm działających w okolicy – są przecież produkty i usługi (jak właśnie zabieg masażu), z których nie można przecież skorzystać na odległość, a podróż na drugi koniec Polski raczej odpada.

W kolejnych artykułach przedstawię dowód na to, że dobrze wykorzystany Internet może być skuteczny.

Wiemy już zatem, że Internet to dobre miejsce na szukanie klientów, dowiedzmy się zatem…
 

Jak pozyskać klienta wykorzystując Internet?

 
 Przykładami tego typu usług są:

  • pozycjonowanie w wyszukiwarkach
  • linki sponsorowane w wyszukiwarkach
  • kampanie zasięgowe (np. bannery na portalach, e-mail marketing)
  • marketing ekspercki, czyli budowanie własnego wizerunku jako eksperta (np. pisanie artykułów na portalach, do gazet; pisanie postów na forach)
  • Public relations – notatki prasowe na temat wydarzeń w naszej firmie, uruchomieniu nowej usługi, itp. – wszystko w lokalnych mediach
     

Widać, iż sposobów reklamowania siebie i swojej firmy w Internecie jest bardzo dużo – nie wszystkie jednak są odpowiednie dla usług typu masaż, gabinet urody, itd. Zapoznajmy się zatem szerzej z każdą z powyższych metod – ogólnie oraz pod kątem przydatności w reklamowaniu usługi, jaką jest masaż.

Pozycjonowanie w wyszukiwarkach

Internauci, szukając informacji w sieci, korzystają z internetowych wyszukiwarek. W wyszukiwarkach wpisują słowa lub całe frazy opisujące to, co chcą znaleźć – nazywamy te frazy słowami kluczowymi.

Pozycjonowanie strony www polega na prowadzeniu takich działań, które doprowadzą naszą stronę na najwyższe miejsca na liście wyników w wyszukiwarkach (np. www.google.pl ). Najpierw jednak, przed podjęciem działań pozycjonerskich, należy wybrać i odpowiednio dobrać słowa kluczowe pamiętając o najważniejszej zasadzie:

słowa kluczowe nie powinny być tymi, którymi my lub firma opisujemy swój biznes (czyli tym, o czym my myślimy mówiąc o naszej działalności), ale tymi, z których korzystają internauci by odszukać interesujące ich usługi.

Pomimo więc, iż wy (masażyści, terapeuci, lekarze, itd.) wiecie i szukalibyście informacji posługując się takim słownictwem jak:

  • właściwego cellulitu i pseudocellulit
  • PEFS
  • panikulopatia-obrzękowo-włóknikowo-stwardnieniowa z zastojem limfy lub bez
  • lokalna akumulacje tkanki tłuszczowej
  • wiotkość skóry

NIE OZNACZA TO, ŻE PRZECIĘTNY INTERNAUTA TEŻ TAK BĘDZIE SZUKAŁ. Dla niego to są pojęcia abstrakcyjne. On posłuży się raczej hasłami:

  • jak pozbyć się cellulitu
  • chcę być szczupła
  • masaż antycellulitowy
  • masaż wyszczuplający
  • odchudzanie
  • schudnąć
  • problemy z otyłością

Oczywiście to bardzo ogólne hasła, tak będą szukać raczej nieobeznani internauci lub osoby szukające ogólnych informacji na dany temat, a nie konkretnych usług. Ci, którzy już coś wiedzą o sieci i poszukują usługi, będą starali się raczej ograniczać wyniki… ktoś, kto poszukuje masażu wyszczuplającego a jest z Warszawy, z pewnością wpisze: masaż wyszczuplający warszawa – słówko Warszawa zawęża nam wyniki wyszukiwania.

Pozycjonowanie - naturalne wyniki wyszukiwania

O promocji w wyszukiwarkach pisałem również w pierwszym artykule z serii – Masażyści z całej Polski łącznie się – tych, którzy nie czytali odsyłam do jego treści, a pozostałych odsyłam w ramach przypomnienia.

Zasoby potrzebne do realizacji zadania

Przede wszystkim potrzebna jest wiedza z dziedziny SEM (marketingu w wyszukiwarkach internetowych). Potrzebna jest wiedza na temat skutecznych i legalnych metod zwiększania pozycji swojej strony w wyszukiwarkach.

Potrzebna jest cierpliwość – strona w większości przypadków nie pojawi się na pierwszym miejscu w Google z dnia na dzień. Czasami zajmuje to miesiąc, innym razem 3, 5, 10 miesięcy – są też przypadki, gdy nigdy nie osiągnie się pierwszego miejsca (konkurencyjna branża i słowa kluczowe), lub jestto po prostu nieopłacalne (koszty przewyższają potencjalne korzyści). Zdawać sobie należy jednak sprawę z tego, że pozycjonowanie wymaga czasu, nie dzieje się od razu.

Potrzebny jest również wolny czas – czas potrzebny jest wówczas, gdy chcemy spróbować własnych sił. Musimy więc poświęcić swój czas najpierw na zgłębienie wiedzy na temat pozycjonowania stron, a następnie na działanie – czasami jest to żmudna praca.

Niemniej jednak, czynnik wiedzy i czasu można "wyeliminować" powierzając prowadzenie tego typu działań zaufanej firmie, która zajmie się wszystkim.

Czy pozycjonowanie strony przynosi efekty?

Zdecydowanie TAK.

Odpowiednio dobrane słowa kluczowe i dobre pozycjonowanie sprowadzają na stronę docelową najbardziej zainteresowaną naszą ofertą grupę docelową.
Działanie pozycjonowania obrazowo można przedstawić tak.
Wyobraźmy sobie, że w naszym mieście zatrudniliśmy kogoś do rozdawania ulotek reklamujących naszą usługę. Normalnie wygląda to tak, że osoba rozdająca wręcza ulotki w zasadzie komu popadnie, lub (jeżeli tak zadecydujemy) jedynie kobietom. Niemniej jednak to jest trochę jak strzelanie na oślep, gdyż niektóre mogą być w ogóle nie zainteresowany, inne zostaną pominięte, jeszcze inne nie wezmą ulotki bo się spieszą… poza tym wiemy, co dzieje się z większością ulotek – trafiają do kosza. Jeżeli dodamy do tego, że ktoś z konkurencji również roznosi ulotki, to zwiększa szanse na niepowodzenie.

A teraz wyobraźmy sobie, że zarówmo my, jak i konkurencja, mamy do dyspozycji stoiska w miejscu, gdzie przechodzi dużo ludzi. Do tego nie biegamy, gdyż to sami klienci przychodzą i pytają o konkretną usługę. Jeżeli do tego dojdzie fakt, że nasze stoisko jest na bardziej widocznym miejscu niż konkurencji, to zwiększa to nasze szanse na sukces. Tak właśnie działa pozycjonowanie – to klienci pytają wyszukiwarki o produkty i usługi, a my możemy dać im odpowiedź, jeżeli mamy dobrą pozycję.

Jakie z tego wynikają korzyści:

  • trafiamy jednynie do grupy docelowej, która jest realnie zainteresowana tym, co oferujemy – a więc szanse na sprzedaż wzrastają, bo nie trzeba już angażować środków na przekonywanie do danej usługi, teraz przekonujemy jedynie, że klient powinien u nas tą usługę otrzymać
  • nie musimy poświęcać czasu na szukanie klientów, gdyż to oni szukają nas
     

Koszty

Kosztów pozcjonowania trudno określić od ręki – nie ma sztywnych stawek za taką usługę. Ceny rynkowe mogą wahać się od kilkunastu do kilkuset złotych za słowo. Cena będzie zależała:

  • od popularności (konkurencyjności) wybranych słów kluczowych
  • od ilości słów na jakie chcemy się pozycjonować (przy czym np. "masaż wrocław" traktowane jest jako jedno słowo, nie jako dwa osobne, natomiast sam "masaż" i sam "Wrocław" traktowane są jako kolejne dwa – łącznie mamy już 3)
  • od pozycji, którą sobie wybierzemy (nie zawsze trzeba być pierwszym – czasami wystarcza druga, trzecia pozycja, a czasami nawet miejsce w pierwszej dziesiątce)
  • od firmy, która wykonuje usługę

Warto zaznaczyć, iż w branży dominuje tendancja do płatności za efekty – tzn. płacimy tylko wtedy, gdy na wybrane słowa osiągnęliśmy wybraną pozycję, jeżeli jesteśmy nawet o jedną niżej, to nie płacimy. Nie każda firma stosuje takie rozwiązanie, dlatego warto pytać.

Zalecenia i propozycje

Według nas, pozycjonowanie to bardzo przydatna forma marketingu, warto w nią zaiwestować. Dobrze zorganizowana może być bardzo opłacalna, czyli nakłady poniesione na pozycjonowanie mogą się szybko zwrócić.

Naszym zdaniem nie warto zajmować się tym samemu – zabiera to zbyt dużo czasu, który możemy poświęcić na realizację głównego celu naszej działalności.

Podsumowanie

Nazwa usługi:
Pozycjonowanie strony

Zastosowanie:
Zwiększenie ruchu na stronie, dotarcie do odpowiedniej grupy docelowej

Ocena skuteczności (0/10):
8/10

Czy polecamy:
Tak, w odpowiedniej formie (legalne metody)

Można wykonać samemu:
Tak

Czasochłonność wykonania we własnym zakresie :
Wysoka

Stopień trudności:
Wysoki

Zalecenia / uwagi:
Zalecamy skorzystać z usług firmy zewnętrznej, wyspecjalizowanej w świadczeniu tego typu usług

Okres oczekiwania na rezultaty:
Uzależnione od konkurencyjności fraz oraz poziomu wykonania strony www

Proponowane firmy:
 

Informacje dodatkowe:
Pozycjonowanie najlepiej jest poprzedzić dwiema usługami:
dobrze napisanymi tekstami, które wspierają proces pozycjonowania (tzw. seo copywriting). Teksty takie zawierają odpowiednie nasycenie słowami kluczowymi, które dodatkowo umieszczone są w najlepiej do tego pasujących miejscach. W sprzyjających okolicznościach, dobrze napisane teksty mogą wypozycjonować stronę bez potrzeby inwestowania w pozycjonowanie samo w sobie.

linkami sponsorowanymi, które umożliwiają natychmiastowe pojawienie się w wyszukiwarkach i promowanie strony od początku jej uruchomienia.

 

Opisy kolejnych metod w następnej części artykułu – już niebawem.

A do tej pory czekam na oceny, pytania (w komentarzach – na wszystkie postaram się odpowiedzieć) oraz sugestie i pomysły. Wierzę, że dyskusja nam się tu rozwinie.

 

autor: Piotr.Zajac
link:


Udostępnij

Komentarze

komentarze