Udostępnij

Dziś zajmiemy się tematem linków sponsorowanych (inaczej zwanych boksami reklamowymi / sponsorowanymi). Jest to bardzo atrakcyjna forma reklamowania strony, usług, produktów, jak i samego siebie. Jej atrakcyjność podwyższa fakt, iż umieszczana jest najczęściej w wynikach wyszukiwarek.

Dziś zajmiemy się tematem linków sponsorowanych (inaczej zwanych boksami reklamowymi / sponsorowanymi). Jest to bardzo atrakcyjna forma reklamowania strony, usług, produktów, jak i samego siebie. Jej atrakcyjność podwyższa fakt, iż umieszczana jest najczęściej w wynikach wyszukiwarek.

Drugi z cyklu artykułów "GABI.NET…" poświęcony będzie tzw. reklamie kontekstowej (PPC, boksy reklamowe, linki psonsorowane – to wszystko określenia na tę formę reklamy – i w niniejszym artykule będą stosowane zamiennie).
 

Bosky sponsorowane

 
Kampanie PPC
(Pay-Per-Click – czyli płatność za kliknięcie) to forma reklamy, która opiera się na modelu wykupywania miejsc w specjalnie do tego stworzonych systemach, z reguły udostępnianych przez wyszukiwarki lub duże katalogi. Każdemu użytkownikowi korzystającemu z wyszukiwarki, zwracane są wyniki w postaci listy stron oraz listy reklam, które pasują do szukanej frazy.

Najpopularniejszym systemem obsługującym tego typu reklamę jest oczywiście system dostarczany przez najpopularniejszą wyszukiwarkę na świecie – Google.pl.

Oferuje ona wszystkim swoim klientom możliwość reklamowania się w wynikach wyszukiwnia za pomocą Google AdWords. Rejestracja w systemie jest zupełnie darmowa. Jednak, aby rozpocząć wyświetlanie swoich reklam w wyszukiwarce musimy – oprócz aktywacji konta – wpłacić na konto Google kwotę, którą chcemy przeznaczyć na promocję.

Z tej kwoty zostaną pobierane środki za każdym razem, gdy jakiś użytkownik kliknie w reklamę i przejdzie na naszą stronę. Ważne jest to, że nie płaci się za wyświetlenia reklamy, jedynie za realne wejścia na stronę – stąd określenie formy reklamy PPC (pay-per-click).

Linki sponsorowane - Google AdWords

Powyższy obraz przedstawia wyniki wyszukiwania w wyszukiwarce Google, w których cyfry 1 i 2 oznaczają:

  1. Link sponsorowany nad wynikami naturalnymi – tutaj pokazują się boksy sponsorowane, które są bardzo popularne. Polpularne w takim sensie, że są często klikane przez użytkowników (mają lepszą klikalność od pozostałych). Nie można się tutaj znaleźć po prostu opłacając to miejsce – wyszukiwarka sama przenosi z tradycyjnego miejsca (pkt. 2 – linki sponsorowane z boku ekranu) gdy reklama odznacza się dużą ilością kliknięć na dane hasło.
  2. Linki sponsorowane z boku ekranu – to podstawowe miejsce wyświetlania reklam boksów sponsorowanych, po prawej stronie naturalnych wyników wyszukiwania.

Linki sponsorowane oznaczone są hasłem: "Linki sponsorowane". Cechy charakterystyczne reklam w systemie AdWords to m.in.:

  • precyzyjne określanie targetu – boksy reklamowe dają szerokie możliwości precyzowania grupy docelowej, której ma dotyczyć emisja;
  • optymizacja kampanii w jej trakcie – grupę docelową, słowa kluczowe, opłatę za kliknięcie (jak i pozostałe czynniki) można w trakcie trwania kampanii zmieniać;
  • płatność za efekty – reklamodawca nie płaci za każde wyświetlenie reklamy, a za kliknięcie w reklamę;
  • szybkie efekty – możliwość praktycznie natychmiastowego pojawienia się w wynikach wyszukiwania na ważne dla firmy słowa kluczowe;
  • szeroki zasięg – możliość emisji reklam poza wyszukiwarką, na stronach zawartością odpowiadających zdefiniowanym słowom kluczowym;
  • wysoka mierzalność skuteczności – systemy tego typu dają ogromne możliwości mierzenia opłacalności emisji reklamy, dostarczają również dla działu marketingu ważnych informacji o potencjalnych klientach;
  • możliwość testowania niskim nakładem – oprócz możliwości szybkiej weryfikacji opłacalości fraz kluczowych, istnieje również możliwość przetestowania i wybrania najefektywniejszych, sprawdzenia skuteczności haseł i sloganów, itp.
     

Reklamy AdWords mogą przybierać formę tekstową oraz graficzną. Forma tekstowa prezentowana jest na obrazku poniżej:

Reklamy AdWords - tekstowe boksy sponsorowane

Poszczególne elementy składowe reklamy tekstowej:

  • Nagłówek – powiększone, podkreślone litery; kolor niebieski (oznaczający link); można zastosować do 25 znaków
  • 1 wiesz wpisu – kolor czarny liter, w wierszu możemy zmieścić 35 znaków;
  • 2 wiesz wpisu – kolor czarny liter, w wierszu możemy zmieścić również 35 znaków;
  • Adres URL – wyświetla adres strony, do której ma prowadzić reklama.
     

[page-break]

Zasoby potrzebne do realizacji zadania

  • Strona www – na którą będziemy odsyłać potencjalnych klientów;
  • Umiejętności zwięzłego pisania treści reklamowych, które skutecznie skłonią do kliknięcia w link odpowiednie osoby.
  • Czas – poświęcony na naukę obsługi systemu, testowanie różnych wariantów i opcji.

I w tym wypadku, podobnie jak przy pozycjonowaniu, czynnik umiejętności (wiedzy) i czasu możemy wyeliminować korzystając z wiedzy i doświadczenie zewnętrznej firmy, która zajmie się obsługą zlecenia.
 

Czy ta metoda przynosi efekty?

Tak. Pomimo, iż nie sprowadzi nam na stronę tylu użytkowników co pozycjonowanie stron www, to zapewni za to efekty w zdecydowanie krótszym czasie. Boksy sponsorowane bowiem, zaraz po opłaceniu są uruchamiane i działają do wyczerpania środków wpłaconych na konto.

Kolejną zaletę tej metody promocji w Internecie jest fakt, że choć reklamy kontekstowe są rzadziej klikane przez użytkowników, to zdecydowanie częściej klikają w nie naprawdę najbardziej zainteresowani danym zagadnieniem użytkownicy… co przekłada się na większą skuteczność.

Należy jednak pamiętać, że skuteczność tej metody zależy od kilku parametrów (skuteczność w sensie sprowadzenia użytkownika na naszą stronę – a nie do gabinetu):

  • jakości wybranych słów kluczowych
  • jakości przekazu reklamowego (treść reklamy)
  • miejsca na liście reklam, czyli wielkości kwoty określonej za jedno kliknięcie (na każde ze słów)

 

Koszty

Jak wspominałem, reklamy tego typu rozliczane są za konkretne efekty, jednak w modelu przedpłaty. Oznacza to, że najpierw wpłacamy na konto Google tyle, ile chcemy wydać na promocję w wyszukiwarkach, a następnie korzystamy z tej kwoty do jej wyczerpania.

Opłata nie jest wykorzystywana na ilość wyświetleń reklamy (tak jak np. w przypadku zasięgowych kampanii bannerowych), a na kliknięcia użytkownika w reklamę – i to w dodatku przy ustalonej przez nas opłacie.
Możemy zatem mieć i milion wyświetleń reklamy przy stanie konta 10 zł – w sytuacji, gdy nikt nie klika w reklamę (ale to nie jest dobrze, gdyż wówczas reklama po prostu nie jest skuteczna).

Jak wspomniałem, to my – jako właściciele konta i reklamodawcy – ustalamy wysokość opłaty jaką chcemy poświęcić za jedno kliknięcie. Obecnie najniższa stawka to bodajże 0,05 zł (pięć groszy).
Od wysokości ustalonej stawki zależy jednak pozycja naszej reklamy na liście – czasami tylko my emitujemy reklamę, wówczas jesteśmy pierwsi i pobierana jest najniższa kwota; czasami jednak jest więcej reklamujących się na dane słowa kluczowe i w związku z tym na liście jest więcej reklam. Najwyżej są ci, którzy zdecydują się na podanie najwyższej kwoty za jedno kliknięcie (jest to więc niejako tajna licytacja – tajna, bo nie wiemy ile daje konkurencja, możemy to jedynie ocenić po tym, ile my daliśmy i w którym miejscu listy się znajdujemy).
 

Wiedząc to wszystko, możemy łatwo wyliczyć, że inwestując 100 zł w reklamę i określając stawkę na 0,20 zł za kliknięcie, nasza reklama będzie wyświetlała się do momentu, aż ilość użytkowników sprowadzonych przez nią nie osiągnie 500 (100 / 0,20).
Inaczej mówiąc, za 100 zł kupujemy sobie 500 użytkowników odwiedzających naszą stronę.
 

Zalecenia i propozycje

  1. Należy tutaj zaznaczyć, że na dłuższą metę, boksy reklamowe powinny być wsparciem dla pozycjonowania, a nie alternatywą. Za tym twierdzeniem przemawia przede wszystkim fakt, że pozycjonowanie umieszcza stronę w wynikach głównych (tzw. naturalnych) wyszukiwarki, a reklama kontekstowa zawsze będzie wyświetlała wyniki w linkach sponsorowanych. Więcej użytkowników zostanie sprowadzonych na stronę przez wyniki naturalne, nie sponsorowane.
  2. Są jednak takie sytuacje, w których pozycjonowania nie możemy wykorzsytać – głównie ze względu na wydłużony czas oczekiwania na efekty. Są to np. okresowe promocje, konkursy, czy inne akcje promocyjne których atrakcyjność uwarunkowana jest czasem i szybkością organizacji. W tym wypadku pozycjonowanie się nie sprawdzi – ale boksy reklamowe tak. Uruchomienie kampanii trwa bardzo krótko i – co najważniejsze – może być określne terminem rozpoczęcia i wygaśnięcia.
  3. Polecamy stosowanie boksów reklamowych w początkowym okresie istnienia strony (gdy dopiero powstała, lub gdy ją gruntownie zmieniano), gdyż wówczas nie ma jej w wynikach naturalnych – po przebudowie strony lubią tracić chwilowo swoją pozycję (spadają o kilka, kilkanaście pozycji). Wówczas boksy są niezastąpione do momentu, gdy strona pojawi się na swoim miejscu.
  4. Warto zapoznać się z materiałem na temat boksów reklamowych – w artykule pod adresem:
    Kampania PPC – Jak zwiększyć skuteczność reklamy o 121%

 

Podsumowanie

Nazwa usługi:
Boksy sponsorowane / reklama kontekstowa / linki sponsorowane / kampanie PPC

Zastosowanie:
Zwiększenie ruchu na stronie, dotarcie do odpowiedniej grupy docelowej, wsparcie pozycjonowania, wsparcie akcji typu "okresowe promocje", "konkursy",

Ocena skuteczności (0/10):
8/10

Czy polecamy:
Tak, w odpowiedniej formie (legalne metody)

Można wykonać samemu:
Tak

Czasochłonność wykonania we własnym zakresie :
Średnia

Stopień trudności:
Średnia

Zalecenia / uwagi:
Posiadającym pewien zasób czasu możemy polecić wykonanie samemu; tym, którzy go nie mają zalecamy skorzystać z usług firmy zewnętrznej, wyspecjalizowanej w świadczeniu tego typu usług – w dużej większości przypadków może to być firma świadcząca usługi pozycjonerskie

Okres oczekiwania na rezultaty:
Rezultaty są natychmiastowe

Proponowane firmy:
 

Informacje dodatkowe:
Boksy sponsorowane bardzo dobrze sprawdzają się w powiadamianiu użytkowników o akcjach terminowych, jak: okresowe promocje w gabinecie; organizowane konkursy z terminami.
W w/w przypadkach sprawdzą się znacznie lepiej niż pozycjonowanie – nie uda się nam bowiem w ciągu kilku dni wypozycjonować nowej strony lub podstrony z informacją o promocji (pozycjonowanie nie działa tak szybko, a przy tym nie ma pewności co do efektów.

Warto skorzystać z tak powiązanych usług, jak:
dobrze napisane teksty (tzw. copywriting)

– pozycjonowanie, które umożliwiają pojawienie się w naturalnych wyszukiwarkach i promowanie strony w znacznie dłuższej perspektywie czasu.

 
Zapraszam do zadawania pytań przez komentarze poniżej – na wszystkie z chęcią odpowiem.

Zapraszam również do dyskusji na forum dla masażystów.

Jeżeli zainteresował Was temat i chcielibyście rozwinąć go o szczegółowe informacje np. o tym:
– jak wykonać taką reklamę,
– jak nią zarządzać;
– jak założyć, skonfigurować i zarządzać konto AdWords
– oraz jak badać skuteczność linków sponsorowanych

zapraszam do napisania o tym w komentarzach – z chęcią rozwinę to zagadnienie, gdyż jest bardzo interesujące.

 

autor: Piotr.Zajac
link:


Udostępnij

Komentarze

komentarze