Udostępnij

Zapraszam na ciąg dalszy tekstu związanego z budowaniem karty pacjenta i przeprowadzaniem rozmowy przed wykonaniem zabiegu.

W poprzedniej części (zobacz TUTAJ) mówiłem o tym jakie wiadomości warto zebrać od naszego klienta; jednak miały one głównie charakter informacyjny lub podłoże marketingowe.

Tym razem skupię się na prowadzeniu rozmowy pod kątem typowo zdrowotnym, funkcjonalnym i diagnostycznym.

Zapraszam na ciąg dalszy tekstu związanego z budowaniem karty pacjenta i przeprowadzaniem rozmowy przed wykonaniem zabiegu.

W poprzedniej części (zobacz TUTAJ) mówiłem o tym jakie wiadomości warto zebrać od naszego klienta; jednak miały one głównie charakter informacyjny lub podłoże marketingowe.

Tym razem skupię się na prowadzeniu rozmowy pod kątem typowo zdrowotnym, funkcjonalnym i diagnostycznym.

Ta część karty pacjenta powinna być prowadzona bardzo skrupulatnie gdyż każda informacja może mieć tutaj ogromne znaczenie jeśli chodzi o wybór terapii lub przeciwnie, nie wykonanie jej z powodów przeciwwskazań.

UWAGA – ta część karty i ta część rozmowy powinna być prowadzona każdorazowo, przed każdym zabiegiem, nawet jeśli to nasz stały pacjent. Zdarza się, że dana osoba przychodzi do nas codziennie i konieczny jest np. pomiar ciśnienia. Takie informacje również należy zanotować.

Tutaj kolejna ważna uwaga. Często zdarza się, że zamiast pełnej informacji notujemy skrót B.Z. co oznacza bez zmian. Dla własnego bezpieczeństwa wszystkie informacje powinny być opisane całkowicie, gdyż karta klienta to ważna dokumentacja obrazująca naszą działalność i może być wykorzystana w różnych celach po samej terapii.

Jakie pytanie będziemy kierować do naszego pacjenta w tej części?

Jaki jest powód Pana/ Pani wizyty? To kluczowe pytanie, które jest podstawą do naszych kolejnych pytań. Odpowiedz na takie pytanie można graficznie podzielić na grupy:

  • Redukcja bólu
  • Kontuzja, uraz
  • Relaksacja
  • Redukcja stresu
  • Profilaktyka
  • Skierowanie od specjalisty
  • Inne

Po zaznaczeniu jednego lub więcej odpowiedzi rodzą się kolejne pytania:

  • Zredukować ból  (lokalizacja bólu, kiedy się pojawił, skala bólu 1-10, jak długo trwa, kiedy się nasila, czy jest stały czy epizodyczny, jak sobie radził/ła dotąd z bólem etc.)
  • Kontuzja, uraz (kiedy doszło do urazu, w jakich okolicznościach, czego dotyczy uraz, jakie są objawy towarzyszące, czy konsultował/ła z kimś uraz wcześniej, czy podjęto jakieś leczenie etc.)
  • Relaksacja (czego oczekuje od relaksacji, co rozumie przez potrzebę relaksacji. Określenie celu i charakteru potrzeb w tym aspekcie wydają się kluczowymi)
  • Redukcja stresu (czego dotyczy stres, czy konsultowała to z innym terapeutą np. psychologiem, gdzie gromadzi się stres w postaci napięć, objawy towarzyszące stresowi, jak długo trwa. Kluczem w przypadku stresu jest określenie jego przyczyny i próba likwidacji jej źródła. Sam masaż może okazać się w pewnych wypadkach tylko likwidacją objawu na ktrki czas)
  • Profilaktyka (ponownie staramy się określić potrzeby drugiej osoby i dobrać rodzaj masażu do konkretnych potrzeb)
  • Skierowanie od specjalisty (czy wykonywane były badania, zdjęcia, czy posiada dokumentacje od specjalisty wraz z opisem, diagnozą etc.)
  • Inne (wyżej nie sklasyfikowane)

Kiedy określimy powód wizyty pacjenta w naszym gabinecie wraz ze zdefiniowaniem potrzeb, celu terapii i zebraniu informacji dodatkowych możemy przejść do kolejnego etapu czyli zweryfikowania przeciwwskazań do wykonania zabiegu. Ten etap jest też kolejną częścią zbierania informacji na temat zdrowia naszego pacjenta.

Sposobów może być tutaj kilka. Najprostszym jest wypisanie głównych przeciwwskazań do masażu i zapytać o nie pacjenta. Ja wybieram jednak graficzny sposób rozmowy, przy którym zadaje pomocnicze pytania. Wymaga to jednak analitycznego podejścia do otrzymywanych informacji i szybciej umiejętności przetwarzania ich w celu prowadzenia dalszej rozmowy.

Na tej ilustracji możecie zaznaczać problemy związane z układem krwionośnym, pokarmowym, moczowo-płciowym, nerwowym, oddechowym lub też samodzielnie nanosić pewne odniesienia na rysunek.

Oczywiście jeśli nie ma sygnalizowanego problemu związanego z danym układem pewne podstawowe pytania należy mimo wszystko zadać. Np. przy układzie krwionośnym zmierzyć ciśnienie, tętno, zapytać o zadyszki, ciężkość nóg, bóle klatki piersiowej etc. Pamiętajmy, że niektóre objawy dla pacjenta mogą być nieistotne lub może po prostu nie  zdawać sobie sprawy, że dany objaw może dać nam jakąś wskazówkę.

Druga ilustracja obrazująca kręgosłup będzie pomocna przy wizualizacji jego dysfunkcji. Możemy oznaczać poziom na którym jest problem, wady postawy (zniesienie lub pogłębienie kifozy czy lordozy), oznaczyć boczne skrzywienia kręgosłupa, oznaczyć okolice bólu.

To tylko dwa przykłady jak ilustracje mogą pomóc w wywiadzie. Można je sporządzać dowolnie według własnych potrzeb.

 

Dodatkowymi pytaniami, który powinny lub mogą pojawić się w wywiadzie:

  • Czy jest Pani w ciąży? (jeśli tak to który tydzień, czy konsultuje się z lekarzem regularnie, czy ciąża jest fizjologiczna)
  • Czy przyjmuje leki? Jeśli tak to jakie i dlaczego, z jakim schorzeniem związane?
  • Czy cierpli na alergie? Jeśli tak to jakie? (ważna informacja np. przy doborze oleju, kosmetyku do masażu)
  • Aktywność fizyczna – czy jest podejmowana, czy jest regularna. Jeśli tak to jakiego rodzaju
  • Tryb życia/ rodzaj pracy – jak wyglądają codzienne obowiązki (praca, dom, pozostałe)
  • Przebyte choroby w przeszłości (ważne są nie tylko aktualne dolegliwości lecz także te już przebyte np. wypadki, problemy żylne – zakrzepy, zapalenia żył, zawały etc, ciąża, przewlekły ból, epizody padaczki, implanty, problemy skórne)
  • Czy nosi soczewki? Ważne pytanie gdyż podczas masażu możemy masować oczy przez zamknięte powieki i soczewki mogą sprawiać dyskomfort.
  • Pytanie o inne kwestie, które pacjent uważa za istotne a nie zostały jak dotąd wymienione?

Jak widać część karty dotycząca wywiadu zdrowotnego jest dość obszerna i czasochłonna.

Jednak jest też szalenie ważna i w żadnym wypadku nie powinna być traktowana po macoszemu.

PAMIĘTAJMY! JEŚLI MACIE JAKIEKOLWIEK WĄTPLIWOŚĆI LUB NIE JESTEŚCIE PEWNI ŻE MOŻNA GO AKTUALNIE WYKONAĆ TO ODMÓWCIE KLIENTOWI I WYTŁUMACZCIE DLACZEGO TAK POSTĄPILIŚCIE. NIE RYZYKUJMY ZDROWIA DRUGIEJ OSOBY. 

Skonsultujcie swoje wątpliwości ze specjalistą. Nie sztuką jest wykonać masaż, lecz sztuką jest umiec go odmówić jeśli wiecie, że tak powinniście postąpić!

To jednak nie koniec i w kolejnej części karty weźmiemy pod uwagę szczegółowe badanie funkcjonalne i pozostałe informacje jakie powinny znaleźć się na karcie pacjenta.

C.D.N

Pozdrawiam

Rafał Uryzaj


Udostępnij

Komentarze

komentarze