Udostępnij

Ajurwedyjski masaż jogiczny nie jest monotonny. Przez jedną do trzech godzin płynnie przechodzisz z pozycji do pozycji, czujesz jak stres i napięcie schodzi z ciebie, już nawet nie musisz się relaksować, przebywasz w głębokim spokoju, a im spokojniej się robi tym bardziej się poddajesz pracy w rozciągnięciach i głębokiemu naciskowi.

Ajurwedyjski masaż jogiczny nie jest monotonny. Przez jedną do trzech godzin płynnie przechodzisz z pozycji do pozycji, czujesz jak stres i napięcie schodzi z ciebie, już nawet nie musisz się relaksować, przebywasz w głębokim spokoju, a im spokojniej się robi tym bardziej się poddajesz pracy w rozciągnięciach i głębokiemu naciskowi.

To uświadamia głębokie napięcia w miejscach, o których nie miałeś pojęcia. A im głębiej, tym bardziej uświadamiasz sobie moc głębokiego, oczyszczającego oddechu. Zero stresu – to podstawowe przesłanie ajurwedy i jogi. Ciało pozbawione napięć i stresu jest świadectwem zdrowia. W Indiach ludzie się dużo śmieją, dbają o dietę, uprawiają różne formy ruchu, piją dużo wody i próbują być szczęśliwi. Trzeba przede wszystkim dbać o oddech i nie śpieszyć się, nie spinać. Jeżeli jednak brak nam czasu dla siebie – będziemy musieli poradzić sobie z nagromadzonymi napięciami, wszechogarniającym stresem, co pociąga dalsze konsekwencje zdrowotne. Kiedy już zapomnieliśmy o ćwiczeniach, a głęboki oddech jest dalekim wspomnieniem relaksu, jesteśmy przyblokowani i brak nam jasności umysłu, wówczas czas aby zregenerować siły i wrócić do równowagi. W tym celu polecam – ajurwedyjski masaż jogiczny.

Praca w ajurwedyjskim masażu jogicznym oparta jest na nauce ajurwedy i jogi. Praktyka jogi prowadzi do stanu wyciszenia umysłu i wzniosłego uczucia wewnętrznej stabilności. Ajurweda, zaś dociera do korzeni choroby, przywracając zdrowie, które według ajurwedy jest pokrótce stanem zrównoważonego umysłu, ciała i środowiska. Ajurwedyjski masaż jogiczny jest syntezą kilku stylów ajurwedyjskich masaży i fizykoterapeutycznych aspektów jogi. Używa się różnych technik do rozgrzania ciała, mięśni i poprawy krążenia krwi i limfy. Kombinacja rozciągnięć jogicznych otwiera i wzmacnia mięśnie i stawy, równoważą i redukują napięcia. Otwieranie ramion, łopatek i klatki piersiowej jest bardzo ważne aby usunąć napięcia i pogłębić płytki oddech. Otwieranie bioder i pachwin, uwalnia stagnację i daje spory zastrzyk energii. Krew krąży swobodniej a my czujemy się entuzjastycznie i wolni od bagażu napięć. Zrównoważenie i usunięcie napięć powoduje, że umysł staje się lżejszy i jaśniejszy, przez co ciało pozostaje zdrowe i radosne. W ten sposób stajemy się wolni, wolni od pożądań, zmartwień, złych nawyków, które wprowadzają nas w stres i choroby. Błąd umysłu jest pierwszą przyczyną choroby. Problem z bólem, stresem, napięciem, dolegliwością jest zawsze problemem w umyśle, dlatego ważne jest aby zadbać o relaks i zrównoważenie, aby pozostać zdrowy, co jest głównym przesłaniem ajurwedy. Dlatego w masażu ajurjogicznym nie koncentrujemy się na danej części ciała, lecz obejmujemy całe ciało, aby przynieść spokój umysłu przez zrównoważenie elementów i uwolnienie od napięć w różnych miejscach i na różnych poziomach.

www.dharma.org.pl Serwis-Masazysta.pl

Ajurwedyjski masaż jogiczny jest unikalnym stylem wschodniej pracy z ciałem. Łączy pracę z głęboką tkanką, skoordynowaną pracę z oddechem i jogiczne rozciąganie. Sesja jest wykonywana na macie, co pozwala na swobodę ruchu i zachowanie płynności. Głęboki masaż łagodzi, odżywia muskulaturę i tkankę miękką ciała, uwalnia napięcia i przygotowuje ciało do rozciągnięć jogicznych.  Przez zsynchronizowaną pracę z oddechem klient jest wprowadzany stopniowo w pozycje jogiczne, umożliwiające skorygować wady postawy i przywrócić harmonię w ciele. Ajurwedyjskie podejście w masażu wykorzystuje naturalne i medykalizowane oleje ziołowe oraz ziołowe pudry dla zrównoważenie elementów ciała. Te wszechstronne podejście umożliwia rozpuszczenie emocjonalnych i fizycznych blokad, pomaga w eliminacji toksyn, koryguje postawę, poprawia oddech, wzmacnia poziom energii, pozostawia klienta w dobrym samopoczuciu.

Niektóre osoby mogą znaleźć podobieństwa tego masażu do tajskiego masażu jogicznego. W obu używa się technik rozciągających do otwarcia ciała. W obu pracuje się na liniach nadi, używa się akupresury, co dowodzi wspólne korzenie tych tradycji. Masaże jogiczne dążą do uwolnienia napięć i poprawy sylwetki, co polepsza naszą praktykę jogi, czy innej formy ruchu, a przez co życie codzienne. Zamiast suchego masażu akupresurycznego, w ajurjogicznym używamy naturalnych olejów, powszechnie stosowanych w zabiegach ajurwedyjskich. Olej jest przede wszystkim dobry dla skóry, a dzięki właściwościom nawilżającym i ocieplającym używa się go głównie do równoważenia elementu vata. W trakcie masażu używa się sproszkowanych ziół, które mają działanie antyseptyczne, stymulują krążenie krwi i limfy, detoksyfikują i oczyszczają skórę. Poprzez użycie technik głębokiego masażu docieramy do głębszych tkanek, bezpośrednio odświeżając i stymulując przepływ prany. Zioła używane w masażu są polecane w przypadkach bólu głowy i ciała (vataya), bólów reumatoidalnych, artretycznych, zatok, otyłości (kaphaya), cellulitu, czy nadmiernego ciepła (pittaya). Uznawane są również za zioła piękności,  poprawiając stan i trofikę skóry. W połączeniu z głębokim masażem używane są szczególnie przy zaburzeniach systemu nerwowego i odświeża pracę mózgu.

Techniki głębokiego masażu wykonywane są dłońmi i stopami. Mają rozgrzewające działanie, aby przygotować ciało na zawansowane techniki rozciągające. Głęboki nacisk koncentruje się na strefach napięcia i bólu. Podczas głębokiej pracy z tkankami i rozciąganiem – masowane osoby są zachęcane do pracy z oddechem i skupiania uwagi na ciele. Często jest to pierwsza lekcja dotycząca napięć i akumulacji blokad (ama) w ciele, emocjach i umyśle.

Techniki rozciągające pochodzą z tradycji jogicznej i kalaryjskiej. Doświadczeni masażyści z powodzeniem mogą wykorzystywać techniki mobilizujące, korygujące i rozciągające znane z innych rodzajów terapii jak choćby masaż tajski, yumeiho,  shiatsu, tui na, chiropraktyki czy osteopatii. Są bardzo istotne w otwieraniu ciała i stawów, uwalniając stagnację energii, blokady i napięcia. Mobilizują aparat mięśnio-szkieletowy, wzmacniając, uelastyczniając i odżywiając mięśnie, ścięgna, przyczepy.

Celem ajurwedyjskiego masażu jogicznego jest poprowadzenie ciała i umysłu klienta z powrotem do stanu równowagi, przez uwolnienie napięć na wszystkich poziomach; uwolnienia od powierzchniowych bóli i dolegliwości do skorygowania głębokich wad postawy. Kiedy już fizyczność jest zrównoważona, witalna energia płynie naturalnie pozwalając na spokój umysłu. Ajurweda naucza, że wszystko podlega teorii 5 elementów – pancha mahabhuta (przestrzeń, powietrze, ogień, woda, ziemia). Subtelną częścią zasady wiatru – doszy vata (przestrzeń, powietrze) jest prana – krążąca energia witalna obecna we wszystkich czujących istotach. Jest iskrą życia podtrzymującej wszystkie procesy życiowe. Nasze nawyki cywilizacyjne blokują przepływ prany. Stagnacja tej energii uważa się za przyczynę wielu bóli, dolegliwości i kontuzji. Przez masaż głębokiej tkanki, pozycje jogi i uwalniającą pracę z oddechem – masaż ten umożliwia usunięcie tych blokad, pozwalając na swobodniejszy ruch prany w naszym ciele. Masaż ten równoważąc – uelastycznia i i wzmacnia mięśnie i ścięgna; poprawia krążenie; uwalnia toksyny i napięcia na wielu poziomach; koryguje wady postawy i przywraca prawidłowy stan głębokich warstw mięśni i tkanki łącznej; wzmocnienia siły witalne. Pod koniec sesji daje poczucie głębokiej relaksacji i regeneracji.

[page-break]

UWAŻNOŚĆ

W masażu jogicznym pracuje się głęboko i ze skupieniem. Powiedzenie, że jest to „joga dla leniwych” mija się z prawdą, ponieważ nie można po prostu się zrelaksować, a masażysta zrobi całą resztę. Ten masaż stwarza niepowtarzalną okazję do obserwowania siebie, swojego ciała, reakcji, oddechu, emocji, napięć, oraz z uwagą przyglądać się zmianom zachodzącym w ciele. Po pierwszej czy dwóch sesjach, w trakcie których uczysz się obserwować siebie w trakcie masażu, możesz poczuć gdzie utrzymujesz problem, spięcie, napięcie, stagnację. Wtedy wiadomo, w jaką stronę podążać. Po rozgrzaniu ciała głębokim masażem – stymulacja punktów akupresurycznych czy techniki rozciągające mogą przynieść konkretne uwolnienie, a po kilku sesjach, będzie można zaobserwować różnicę, która zachodzi w ciele. Nie obywa się to bez „poświęcenia”. Na ogół różnego typu napięcia objawiają się bólem, kiedy dochodzimy do danego miejsca.

Czasami mówię, że „kontaktujemy się z napięciem, czy przeszkodą”. Wtedy zaczyna się prawdziwa wewnętrzna praca. Razem z oddechem i świadomością pracuje się przez chwilę w napięciu, aby ostatecznie oswoić się z tym uczuciem, poddać, rozluźnić się i uwolnić od danego problemu. Masaże jogiczne są właśnie dlatego wymagające, że potrzebna jest współpraca z osobą masowaną.  Na przykład jeżeli podczas rozciągania czujesz strach lub napięcie, nie wiedząc co się dzieje w twoim ciele – zatrzymujesz oddech, i zamiast pracować z uwalniającym, otwierającym oddechem – otrzymujesz w zamian tylko spięcie, co może jeszcze bardziej pogłębić dany problem, jeżeli jednak zaangażujesz się, zaczniesz obserwować co się dzieje, poddasz się i zaczniesz oddychać – poczujesz zmianę, pogłębienie pozycji, uwolnienie od napięć i strachu czy lęku. Oddech jest kluczowym aspektem przemiany w jodze, czego można szybko się nauczyć i doświadczyć w masażu jogicznym. Nie zawsze jednak musi przyjmować intensywną formę. Dla osób słabych i chorych lekka forma tego masażu jest preferowana na początku, stopniowo pogłębiając i intesyfikując pracę.

Taki sposób pracy jest dla mnie jako masażysty czystą medytacją w ruchu. W ten sposób buduje się przestrzeń, sprowadza uwagę do wewnątrz, wciąż wymagając i przypominając o tym klientowi. Zarówno prowadzący jest w pełni skoncentrowany nad tym co robi, jak i osoba masowana jest świadoma co otrzymuje. To zaś gwarantuje głęboką i bezpieczną pracę, niemożliwą do wykonania przy rozproszeniu.

 

TRADYCJA

System ajurwedyjskiego masażu jogicznego pochodzi głównie z tradycji Keralskiej i z Pune. Jest kombinacją technik głębokiego masażu kalari – wojowników z południowych Indii oraz technik jogicznych Śri B.K.S. Iyengara z Pune i poprawek z innych metod hatha jogi. Wiele technik kalaryjskiego masażu, takich jak uzhichil i chavutti thirumal jest opartych na Suśruta Samhita, starożytnym tekście ajurwedyjskim z VI .p.n.e. Dotyczą one użycia zarówno dłoni jak i stóp w trakcie masażu. Masaż stopami pozwala na głębszy i stabilniejszy nacisk w trakcie wykonywania długich, płynnych ruchów, stymulujących przepływ prany i  drenujących system limfatyczny. Pozwala na przywrócenie prawidłowego stanu głębokich warstw mięśni i tkanki łącznej. Tradycyjnie był wykorzystywany w przygotowaniu do treningu sztuki walki Kalaripayattu czy tradycyjnego tańca Kathakali oraz leczeniu dolegliwości i kontuzji wynikłych w trakcie walk, czy intensywnego i rygorystycznego treningu. Jest to znakomity masaż dla sportowców, tancerzy, adeptów jogi.

Połączenie tradycyjnego ajurwedyjskiego głębokiego masażu z asystowanymi asanami (pozycjami jogicznymi) tworzy wyjątkowo mocne narzędzie terapeutyczne, oddziałujące na większość poziomów naszego życia. Rozciąganie jest pomocne w wydłużaniu mięśni, ścięgien i więzadeł, uelastyczniając je i rozmiękczając, dzięki czemu są bardziej odporne na uszkodzenia. Dzięki różnorodności ruchów odżywia się doskonale stawy, przez uaktywnienie produkcji mazi stawowej i dokładne jej rozprowadzenia wewnątrz torebki stawowej. W trakcie masażu naczynia krwionośne rozszerzają się, rozciąganie także otwiera dodatkowe naczynia włosowate, dzięki czemu obniża ciśnienie krwi, odciąża pracę serca, zwiększa się wymiana substancji odżywczych. Pobudza się wytwarzanie kwasu mlekowego, co jest szczególnie ważne w naszej kulturze, nastawionej na agresywne ruchy mięśni, w wyniku czego produkuje się wielkie ilości kwasu mlekowego w włóknach mięśniowych. Badania wykazują także, że rozciąganie podnosi temperaturę ścięgien, czyniąc je bardziej odpornymi na uszkodzenia. Rozciąganie w masażu uwalnia endorfiny, hormony szczęścia, promując dobry nastrój i głęboki relaks.  Uważna, wewnętrzna obserwacja w trakcie takiej sesji jogicznej, angażującej uwalniający oddech – dodatkowo pogłębia stan wyciszenia i uwewnętrznienia, co wprawia nas w błogi i entuzjastyczny stan równowagi.

 

KORZYŚCI

  • Uwalnia od stresu i przewlekłych napięć, skurczach mięśniowych
  • Redukuje i uwalnia od sztywności karku, dolnego odcinka pleców, czy barków i bioder
  • Uwalnia od przewlekłego bólu
  • Doskonale sprawdza się przy pozostałościach po urazach i kontuzjach
  • Wprowadza w głębokie poczucie relaksu i spokoju umysłu
  • Otwiera ciało, zwiększając elastyczność mięśni i zakres ruchu w stawach
  • Pogłębia rozciągnięcia i zwiększa elastyczność w jodze, tańcu i innych formach ruchu.
  • Koryguje ciało, promując prawidłową postawę.
  • Poprawia działanie wszystkich fizjologicznych systemów
  • Powiększa wydolność oddechu i pogłębia świadomość oddechu.
  • Poprawia krążenie
  • Eliminuje fizyczne i mentalne toksyny z ciała.
  • Zwiększa i równoważy przepływ sił witalnych, pomagając w regeneracji
  • Odnawia harmonię pomiędzy elementami ciała – doszami pitta-vatta-kapha.

 

NAUKA

Nauka Ajurwedyjskiego Masażu Jogicznego jest przeznaczona dla wszystkich chcących odkryć nowe wymiary ciała i ludzkiej anatomii w nowy, niezwykle praktyczny i inspirujący sposób. Masażyści, trenerzy, instruktorzy jogi, tańca, sztuk walki, pracownicy spa  i osoby chcące wykorzystać poznane techniki w domu. Nauczyciele jogi nauczą się nowych metod asystowania i wprowadzania w asany. Praktykujący jogę odkryją przestrzeń w rozciągnięciach, wzbogacając i pogłębiając własną praktykę. Osoby kończące kurs dla początkujących, obejmujący  50 godzin nauki w dwóch pozycjach leżących – otrzymają wiedzę, doświadczenie, uważność i pewność, potrzebną do wykonania pełnej sesji 90 minutowego ajurwedyjskiego masażu jogicznego.

W trakcie nauki ajurwedyjskiego masażu jogicznego nauczycie się podstawowych koncepcji ajurwedy, oraz poznacie zastosowanie różnych tradycyjnych zabiegów ajurwedyjskich w bardziej dynamicznym ujęciu.

Wszystkie elementy użyte w tym masażu sprawiają, że masaż ten jest wyjątkowo uniwersalnym i holistycznym masażem ajurwedyjskim, którego przebieg i intensywność jest dostosowana do potrzeb i konstytucji psychofizycznej klienta. Intuicyjność i przestrzeń do pracy w tym masażu sprawia, że w trakcie sesji masażu można łączyć i używać wymaganych zabiegów ajurwedyjskich, w tym olejowych zabiegów leczniczych basthi/vasthi na kolana, region serca, kręgosłup, oczy i brzuch(kati, janu, greeva, hrud basti, netraterpana), zabiegu na czoło (shirodhara), rozgrzewania za pomocą parówki (swedana), zabiegu olejowego na całe ciało (abhyanga), zabiegu pudrowego, ziołowego (udvartana), olejowego masażu głowy i ramion (shiroabhyanga), masażu twarzy (mukhabhyanga), akupresury, pracy na liniach energetycznych i terapii jogicznej (marma, nadi i yoga chikitsa).  W kolejnych kursach doszkalających i zaawansowanych możecie nauczyć kolejnych technik pracy w pozycji bocznej i siedzącej oraz zaawansowanych technik rozciągających, wymagających już nieco wprawy i uważności.

autor:

Bartosz Bobkowskijest nauczycielem masażów orientalnych o charakterze jogicznym i ajurwedy, masażystą i antropologiem kultury. Praktykuje asztanga winjasa jogę. Doświadczenie zdobywał w Tajlandii i Indiach, gdzie uczył i praktykował.  Poszukiwał tam terapii i technik pracy z ciałem, które mogą pomóc w rozwoju praktyki jogi i cieszenia się pełnym zdrowiem i radością życia.
Jest ojcem dwójki dzieci. Razem ze swoją rodziną dzieli czas na pobyt i pracę w Polsce i Indiach. W Kołobrzegu prowadzi centrum Dharma, dzieląc się doświadczeniem nabytym na Wschodzie z zakresu asztanga jogi, ajurwedy i masaży jogicznych.

www.dharma.org.pl

autor: Marcin.Banasinski
link: www.dharma.org.pl


Udostępnij

Komentarze

komentarze